Pozwole sobie wkleić wypowiedź usera Roni z innej stronki:
"Kubica wcale nie ma za mało docisku to raz (za chwilę to udowodnię). Dwa: 3 sektor to najwolniejszy sektor ze wszystkich. Zakręty bierze się praktycznie z prędkościami mniejszymi niż 100 km/h praktycznie tylko muskając gaz na wejściach w zakręt. Więc gdzie Ty chcesz tam mieć docisk -.-.
Trzy to prędkość. R30 jest tak szybkie na prostych nie przez za mały docisk (bo nie mają małego, mają go całkiem sporo) tylko przez konstrukcję nadwozia i zawieszenie. Zawieszenie, które efektywnie absorbuje energię uderzeń kół o nierówności (gdzie jest takich multum w Monako. Monako to jedna wielka dziura) pozwala na rozwinięcie większych prędkości. Bolid nie wytraca energii pędu na nierównościach, tylko jest ona przekazywana na zawieszenie, które absorbuje je i tłumi, co sprawia, że zmniejsza się energia potrzebna do toczenia kół, a przez to łatwiej się jest bolidowi rozpędzić.
Dodatkowo przecież mają teraz mocniejszy motor dzięki nowym smarom i paliwu Totala to też wpłynęło na przyspieszenie i prędkość maksymalną.
Oraz ostatnia rzecz co do prędkości. Nadwozie R30 jest nadwoziem bardzo low-drag. Co oznacza, że nie wytwarza dużo oporu negatywnego (wytwarzanego przez wystające elementy, które stawiają opór aerodynamiczny). Co oznacza, że lepiej przecina powietrze przed sobą i pozwala jechać szybciej (opór pozytywny to nic innego jak docisk).
A teraz wróćmy do Kubicy i treningów.
FP2. Kubica kręci rekordy we wszystkich sektorach na prime'ach (medium) i jest szybszy niż reszta na tych samych gumach około 0.4-0.5s. Jeśli było to robione z podobnymi ładunkami wśród TOP5 przykładowo to Kubica dosłownie latał.
Następnie ludzie pozjeżdżali po optiony (supersoft) i przejechali szybkie kółka. Kubica był w tym czasie w garażu. Przyszły chmury, temp toru spadła o 10-12 stopni (co ma znaczący wpływ na przyczepność. Przyczepność ta spadła, a potem jeszcze bardziej z pierwszymi kroplami deszczu). Kubica wyjeżdża na swój przejazd na supermiękkich i pomimo DUŻO gorszych warunków kręci takie same czasy jak Alonso na P1. Jedynie S3 wolniej z powodu największego znaczenia temp toru na przyczepność w tym sektorze. Mimo dużo gorszych warunków Kubica jechał bardzo szybko. Jestem nawet pewny, że pobiłby czas Alonso gdyby temp się utrzymała taka sama jak wcześniej i gdyby nie padało.
Żeby pokazać jak szybko Kubica pojechał dam Wam dokładne różnice czasowe najlepszego czasu sektora i Kubicy.
Sektor 1:
Felipe Massa 19.692
Robert Kubica 19.749 - 3 najszybszy czas sektora
Różnica: +0.057
Sektor 1: Wymagany duży docisk aero i dobre zawieszenie, bo dziury tutaj są największe.
Sektor 2:
Sebastian Vettel 34.571
Robert Kubica 34.710 - 2 najszybszy czas sektora.
Różnica: +0.139
Sektor 2: Wymaga dobrej trakcji i reakcji na zmiany kierunku.
Sektor 3:
Nico Rosberg 20.437
Robert Kubica 20.597 - 8 najszybszy czas sektora.
Różnica: +0.160
Sektor 3: To sektor gdzie ważny jest gibki przód i przyklejony do gleby tył. Więc największy wpływ ma tutaj przyczepność mechaniczna. Aerodynamika ma jeden z najmniejszych znaczeń tutaj.
Na koniec dodam, że optiony są szybsze od prime'ów o około 1 s. Kubica poprawił się przy zmianie mieszanki tylko o 0.4 (to z powodu jak już mówiłem niższej temp i gorszych warunków). Czyli teoretycznie ma 0.6 s w zapasie. Mając tylko 0.288 s straty do Alonso, mógł być teoretycznie przed nim gdyby miał więcej szczęścia w treningu.
Kubica jest pretendentem do PP w ten weekend. Jeśli go jednak nie zdobędzie będzie NA PEWNO w 1 lub w 2 lini. Nie dalej. R30 za dobre jest tutaj żeby być niżej"