Opcje tematu
#231420 - 29/12/2003 03:25 Ewolucja
wuzz Offline
veteran

Meldunek: 26/07/2001
Postów: 1342
Szukam programów do symulacji tzw. "sztucznego życia"
Chciałbym sobie wyhodować wirtualne żyjątka potrafiące opłacalnie typować

Szkic założeń w uproszczeniu:
- generuję kilkaset sztuk albo lepiej kilka-kilkadziesiąt tysięcy wirtualnych żyjątek, tzw. graczyków albo typerków
- każde wirtualne żyjątko jest wyposażone w zestaw kilkudziesięciu "genów" mających wpływ na jego decyzje, w tym przypadku co i jak obstawiać. Wartości tych "genów" na początku są czysto losowe.
- środowisko - zakłady bukmacherskie - np. europejska piłka nożna ligowa.
- żyjątka konkurują ze sobą. Co pokolenie, czyli np. co tydzień te, które mają największy minus giną z głodu. Pozostałe zapełniają powstałą przestrzeń poprzez rozmnażanie "przez podział" albo też "płciowo" (wymieniają i mieszają swój "materiał genetyczny" poprzez konjunkcję - jak bakterie)
- oczywiście będą możliwe przypadkowe mutacje w genach,
...

Na drodze naturalnej selekcji powinny pozostawać i rozmnażać się głównie żyjątka podejmujące opłacalne decyzje dotyczące sposobu obstawiania, w tym ilości zakładów, wyboru lig,... itp, itd.
Oczywiście na drodze ewolucji mogą się wykształcić pewne gatunki np. specjaliści tylko od konkretnych lig, które trzeba uchronić przed zagładą (sen zimowy )
Itd, itp,...

Brakuje mi narzędzia, w którym można by taki eksperyment przeprowadzić.

Czy ktoś mógłby mi polecić jakiś prosty gotowy program do tego typu symulacji?

Pozdrowienia
wuzz

P.S. Do tego pomysłu przekonuje mnie temat STOPROCENTONLY prowadzony przez Ambasadora. Spośród tłumu bardzo różnych typerów uznających się za znawców Ambasador wyselekcjonował w miarę stabilną grupę potrafiących być stale na plusie poprzez skuteczną eliminację słabszych.
Wystarczy porównać rankingi sprzed roku i te ostatnie - ziarno zostało oddzielone od plew.

Do góry
#231421 - 29/12/2003 12:18 Re: Ewolucja
Adiq Offline
old hand

Meldunek: 18/05/2003
Postów: 1152
Sprawa na pierwszy rzut oka wyglada prosto: wez algorytmy genetyczne I juz masz szkic zalozen w uproszczeniu gotowy I masz swoje mutacje(krzyzowanie tez bym jednak zostawil),srodowisko...problemem jest tylko implementacja...ja osobiscie pisywalem algorymty genetyczne w odpowiednim toolboxie do Matlaba...
Dobor odpowiednich genow nie powinien stanowic problemow...dajesz na poczatku losowa grupe, jak to nazwales "typerkow" a potem zostaja tylko ci co typuja najlepiej Akurat kryterium zbieznosci jest tutaj dosyc jasno i klarownie okreslone...Zysk

Juz na samym poczatku sugerowalbym gromadzenie list kursowych od jakiegos wybranego buka i wynikow meczy - zapisuj sobie gdzies na boku - bo bedziesz tego troche potrzebowac....

A jesli chodzi o gotowy program tego typu, to moze byc klopot, bo nie slyszalem, zeby ktos wykorzystywal to akurat do bukmacherki, chociaz ja sie kiedys przymierzalem, aczkolwiek w troche innej formie...poszukaj po sieci pod haslem algorymy genetyczne - na pewno znajdziesz troche softu...moze akurat....

Do góry
#231422 - 29/12/2003 21:22 Re: Ewolucja
Tomko Offline
journeyman

Meldunek: 15/12/2003
Postów: 64
Wuzz!!

Do Twojego pomysłu nadawałoby sie chyba zastosowanie sieci neuronowych, które po przejściu odpowiedniej ilosci epok uczenia mogłyby typować wyniki zdarzeń dla konkretnych lig. Mogę Ci tu polecic programu Easy NN, oraz MathLab, które pomogłyby Ci stworzyć taką sieć, jednak na początku musiałbyś poznąć istotę i podstawy sieci neuronowych. Moim zdaniem ciężko bedzie stworzyć sieć, która w długim czasie osiągnie satysfakcjonujące wyniki, ale moge być w błędzie i mam nadzieję, że Ty to udowodnisz

Do góry
#231423 - 30/12/2003 12:50 Re: Ewolucja
Adiq Offline
old hand

Meldunek: 18/05/2003
Postów: 1152
Mimo wszystko bede sie upierac przy algorytmach genetycznych, lub uogolniajac - algorytmach ewolucyjnych. Nie da sie uciec od znajomosci przynajmniej podstaw,to chyba oczywiste. natomiast w tym konkretnym przypadku implementacja za pomoca algorymtow ewolucyjnych powinna byc znacznie prostsza.(szereg gotowych rozwiazan - wspomniane toolboxy do matlaba)
Jasne, moje odczucia sa jak najbardziej subiektywne, bo pomimo znajomosci obydwu zagadanien(sieci neuronowe i algorytmy ewolucyjne) to prace dyplomowa pisalem jednak z algorymow stad w tym temacie sie lepiej czuje

Co do sieci neuronowych jeszcze - jesli dobrze pamietam, to byl caly duzy topic poswiecony temu zagadnieniu, wiec warto byloby sie z nim zapoznac przed ruszeniem tego problemu

Do góry




Kto jest online
6 zarejestrowanych użytkowników (Sensei, latajaca_holenderka, igea23, rafal08, Lukasz111, akagi), 3330 gości oraz 7 wyszukiwarek jest obecnie online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Statystyki forum
24772 Użytkowników
97 For i subfor
45044 Tematów
5581614 Postów

Najwięcej online: 4023 @ 16/03/2024 13:49